onsdag, oktober 21

låt maten vara din medicin

Jag håller på att skapa mig en ny tillvaro. En tillvaro utan honom bredvid mig. Jag vet inte än om det kommer att gå, men jag försöker varje dag.

Det smärtar att varje dag se reklam för Cancerfonden på TV. Att allt ska vara rosa och sjukt mycket pengar ska samlas in. Till vilken nytta, undrar jag? Inga pengar går till forskning om alternativa mediciner. Väldigt lite går till preventiv forskning. Vad är nyttan med att bara ta fram nya mediciner? Inte bättre mediciner, bara nya. Vart är den där fantastiska forskningen som hela tiden går framåt? Varför har cancerfallen mer än fördubblats sedan 70-talet om det nu hela tiden går framåt? Varför fortsätter vi bli sjuka hela tiden och varför fortsätter människor varje dag att dö?

Någonstans måste vi börja ifrågasätta detta. Men eftersom det aldrig händer, utan vi bara fortsätter skänka mer pengar, så kommer det aldrig bli annorlunda. Eftersom vi alla är helt panikslagna i rädsla för denna sjukdom (och det blir inte bättre av skrämselpropagandan de skickar hem direkt i brevlådan, med "handritade" teckningar på kuvertet av barn som förlorat sin mamma eller pappa) så vågar ingen riktigt ställa frågan "vad händer med alla pengarna"?

Jag har skrivit om detta förut, här. Häromdagen fick jag även en väldigt bra debattartikel skickad till mig av en nära vän. Från tidningen Hälsa och skriven av ett gäng som kan och vet lite om saken ifråga. Läs här. Den säger så väldigt bra det som är mina åsikter om sjukvårdens rekommendationer och dess totala nonchalans att ens börja intressera sig för vad maten gör med oss. 

Det här är orsaken till varför min man ville ha med Kostfonden i sin dödsannons. "Inte en spänn till Cancerfonden" var hans kommentar. Han delade min uppfattning om att det är synd och skam att det aldrig kommer stå någon på scenen vid "den stora cancergalan" och tala om hur bra man kan må av alternativ medicin. Antingen enbart eller som ett komplement till sina cellgifter. Att Cancerfondens taktik med att inleda samarbeten med godistillverkare och bullbagare egentligen är ett hån mot alla cancerpatienter som faktiskt förstått att socker göder cancer.

Jag önskar att fler kunde skänka pengar till Kostfonden istället. De stöttar forskning om hur mat och hälsa hör ihop och där behövs det verkligen pengar. För den forskningen är ju inte så intressant för läkemedelsbranschen eftersom det inte kan tjänas några pengar på vanliga vitaminer och mineraler. Men tänk så fantastiskt det vore om vi någon gång i framtiden på riktigt kunde börja förstå hur viktigt det är med kosten i förhållande till kroniska sjukdomar. Oavsett vad Cancerfonden försöker skrämma oss till att tro.

"Låt maten vara din medicin och medicinen vara din mat"
Hippokrates