torsdag, december 26

känsligt ämne

Hur kommer det sig att cancervården ser näst intill likadan ut nu som för 50 år sen? Hur kommer det sig att "var tredje människa får cancer, men alla drabbas" inom kort kommer vara "varannan människa får cancer, men alla drabbas"? Och varför ställer vi inte mer krav på resultat från alla ställen som det skänks enorma summor till varje år?

Vi kan börja med att ni läser det här. Det är från oktober i år och i slutet finns alla källor som artikeln hänvisar till. Läs igenom det och bilda er egen uppfattning.

Det jag inte kan förstå i allt detta är varför inte mer forskning ägnas åt det preventiva? Varför verkar ingen inom läkemedelsbranschen intresserad av att ta reda på hur människan undviker att få cancer? (Den frågan svarar sig ju nästan själv, men jag ställer den ändå.)

Vi skänker enorma summor till Cancerfonden varje år, men istället för att försöka sprida kunskap om hur man bäst håller sig frisk skapar de samarbeten med bullfabrikanter och tillverkare av godis. Hur är det möjligt att vi alla accepterar detta? Varför tycker vi alla att det är okej att det mesta av pengarna går till att ta fram mediciner som inte är bättre än de som redan finns? Varför kräver vi inte att annan typ av forskning genomförs, preventiv forskning som faktiskt hjälper människor innan katastrofen är ett faktum?

Det här är ju ett känsligt ämne, jag vet. Cancerfonden kritiserar man ju inte, det bara är så. Men nu gör jag det. När det bara blir fler och fler som får cancer så tycker inte jag att "enorma framsteg görs". Snarare så tycker jag att det är åt helvete att vi inte kräver mer av de som sitter på alla forskningspengarna.