fredag, december 27

cbd

CBD-olja. Ganska omdebatterat just detta år. Det höjs röster åt både det ena och det andra hållet. Och det slutar med att Läkemedelsverket tar det i beslag och beslutar att det för att få säljas i Sverige först måste godkännas som läkemedel. Snipp snapp snut, så var sagan om mirakelmedlet som hjälpt så många i Sverige slut. För ingen kan ta patent på något från naturen så intresset från läkemedelsbranschen att få det godkänt är ju lika med noll. Såklart.

Innan cancern flyttade in hos oss så var jag som alla andra som inte vet något om örter och cancer. Ordet cannabis förknippades med drog och det skulle man absolut inte hålla på med! Sen började jag läsa på. Och inget kan ju vara mer fel om CBD-olja än att det är en drog. Det finns CBD-olja som innehåller THC (vilket är den substans i cannabis som är själva drogen) och ja, det klassas ju som narkotika i Sverige, men så finns det CBD-olja där THCn är bortfiltrerad. Ingen drog, alltså. Kvar i oljan finns bara de substanser i Cannabis som kan vara rena dundermedicinen i din kropp.

Varenda cell i din kropp har receptorer för CBD. Varenda en. Det är nästan som att vi är gjorda för varandra, människan och CBD. Jag lyssnade på ett föredrag på nätet av Amazon Herbs grundare John Easterling där han berättade om just detta. Han tipsade även alla cancerpatienter som tar CBD att göra det ihop med alla andra örter och vitaminer man tar. Eftersom cellerna öppnar upp för CBD så åker det andra med på köpet rätt in i cellen. CBD-olja har hjälpt så väldigt många cancerpatienter att må bättre under sina behandlingar och det finns berättelser på nätet om tumörer som krympt enbart av CBD. Huruvida det är sant eller inte tänker jag inte lägga mig i just nu.

Som tur är så är det fortfarande lagligt att använda CBD-olja i Sverige, förutsatt att den inte innehåller THC. Det är olagligt att sälja den. För någon som nu inte tror på det och som tycker att jag far med osanning så länkar jag hit, till Läkemedelsverket egna info om just CBD. Det lustiga är att det är nästan enbart i Sverige som CBD tydligen är livsfarligt. I många andra länder säljs det fortfarande i hälsokostaffärer, på apotek och livsmedelsaffärer. Där är det tydligen inte farligt alls.

CBD är inte det enda som blivit förbjudet av Läkemedelsverket. Många andra örter som också varit väldigt effektiva i cancerpatienters välmående har tagits bort från hyllorna och det krävs ett läkemedelsgodkännande för att det ska få fortsätta säljas. Det är ju inte helt lagligt att göra så enligt EU, men det verkar inte bry så många av de som bestämmer i Sverige. Vill man skriva under en namninsamling för att försöka få stopp på detta så kan man göra det här. 

Nu skriver jag igen för att vara övertydlig här för de som inte känner mig. Jag uppmuntrar ingen att ta Cannabis som en drog! Men CBD-olja UTAN THC är ingen drog utan en helt vanlig ört som pressats till olja. Och tydligen en väldigt effektiv sådan eftersom Läkemedelsverket tycker att det måste klassas som läkemedel.