söndag, november 1

så hur går jag vidare?

Jag ska börja med att påminna alla som läser här om att här har alla rätt till sin egna åsikt. Att jag tror på vissa saker eller har starka åsikter om andra saker betyder inte att jag dissar människor som inte tycker som jag. Jag skriver om saker jag upplevt själv tillsammans med min man under hans sjukdomstid och hur vi blev bemötta av personer inom sjukvården. Om någon tycker att Haldol är Guds gåva till cancerpatienter så får de självklart tycka det. Jag håller inte med baserat på vad jag upplevde här hemma tillsammans med min man under hans sista tid i livet. Eller att någon annan tycker man är helt galen som kan tro att C-vitamin intravenöst ska hjälpa dig att må bättre. Jag respekterar det också även om jag har en annan åsikt. Ordet är fritt och det är något vi ska vara väldigt rädda om. Det ni ska komma ihåg är att jag skriver om egna erfarenheter, jag har själv upplevt allt tillsammans med min cancersjuka man.

Så, då fortsätter vi nu när vi är överens.  

Mina dagar går vidare. Varje morgon är en ny påminnelse om att han inte finns här längre. Men hur går jag då vidare? Hur tänker jag nu angående livsstil och kosttillskott till mig själv nu?

Undvik socker. Jag kommer för alltid ha detta mantra i mitt huvud. Om du bara ska göra en, enda sak för din hälsa så är det detta. Undvik raffinerat, vitt socker så mycket du bara kan. Frukt och fruktsocker är okej eftersom det påverkar kroppen på ett helt annat sätt. Men det vita sockret är inget annat än ett gift som du egentligen ska undvika till varje pris. 

Periodisk fasta. Den hjälper mig mot oxidativ stress i kroppen och motverkar inflammationer. Den är bra mot insulinresistens och sänker blodsockret. Bland annat. Fördelarna med periodisk fasta är så många fler att ni nog får googla lite själva om ni är intresserade.

Antioxidanter. Tror jag knappast behöver sägas här längre. Superviktigt för ALLA eftersom de förhindrar skador i kroppen från fria radikaler. Ät massor är mitt tips. Massor. 

C-vitamin. Borde vara intressant för alla i dessa tider. Hjälper ditt immunförsvar. Dock krävs lite högre doser än vad som rekommenderas. Och undvik brustabletter från ICA eller Apoteket. Köp riktig askorbinsyra och ta 1000 mg (ett kryddmått)/10 kilo vad du väger. Jag väger 53, alltså tar jag 6000 mg/dag. Viktigt här är att inte ta allt på en gång. Kroppen klarar inte av att ta hand om det och överskottet kommer du bara kissa ut. Dela upp det under dagen så kommer allt att vara kroppen till nytta. Och vid allvarliga sjukdomar så räcker inte den orala dosen till, då behöver du få det intravenöst i mycket högre doser.  

D-vitamin. Också något som är superviktigt nu. Vi i Sverige äter för lite. Punkt. Det D-vitamin och C-vitamin har gemensamt är att människor som blir sjuka på riktigt alltid lider brist av dessa två. När det gäller cancer så spelar brist på D-vitamin en jätteviktig roll. Jag tar 5000 enheter per dag vilket är bra mycket mer än den rekommenderade dosen. När vi var på cancerkliniken i Tyskland blev min man ordinerad 10 000 enheter per dag under en tre månaders period. Detta baserades på resultaten av hans blodprover. Och eftersom vi numer försöker undvika solen på sommaren av rädsla för hudcancer (vilket är en bra grej att vi gör) så är det här snacket om D-vitamin och årstider helt förlegat. Vi i Norden behöver mer D-vitamin året runt. Också punkt på den. 

Gurkmeja. En kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer. Den är det mest antiinflammatoriska ämnet som finns. Det man vill åt i gurkmejan är ämnet Curcumin som bör tas ihop med piperin (svartpeppar) eftersom det ökar kroppens upptagningsförmåga med 2000 procent. Själv tar jag liposomal gurkmeja eftersom det kroppen behöver då går direkt till cellerna utan att passera gå.

CBD-olja. Här får ni läsa tidigare inlägg om det mest perfekta kosttillskottet som finns. Hjälper mig dagligen nu.

Omega 3 och 6. Har en mängd olika fördelar i kroppen. Bland annat hjälper dessa till att reparera och bygga celler. De minskar risken för blodproppar och förbättrar immunförsvaret. De allra flesta har bra koll på vad dessa oljor gör för nytta i kroppen. Annars googlar man. 

Melatonin. Kroppens egna sömnhormon. Bebisar har jättemycket och sover därför jättemycket. Kroppens egna produktion minskar med åren vilket gör att vi sover mindre ju äldre vi blir. Har även i vissa studier visat sig ha viss påverkan på cancertumörers tillväxt. I Sverige kan du bara få det utskrivet på recept (vilket vi aldrig fick när min mans läkare tyckte annorlunda) eftersom Socialstyrelsen hellre vill att läkemedelsbranschen ska få tjäna pengar på beroendeframkallande sömntabletter. Jag får mitt levererat av fin vän som köper det i Finland där det anses vara hälsokost. 

Utöver allt detta ser jag till att bara köpa ekologiskt. Både när det kommer till mat och hudvård. Jag har plockat bort onödiga saker som sköljmedel och liknande. Jag ser till att använda min strålningsfilt så mycket jag kan och jag använder hörlurar eller högtalarfunktionen så mycket det bara går när jag pratar i telefonen. 

Nu är detta inte på något sätt pekpinnar till er andra. Alla väljer själva hur man vill leva sitt liv. Det här är vad jag tror hjälper mig att må så bra jag bara kan och förhoppningsvis också hjälper mig att undvika att i framtiden bli allvarligt sjuk. Ett visst kvitto på att jag tänker rätt fick jag från ett medium i USA som hälsar från Risto och min skyddsängel att jag kommer leva länge. 

Ja, jag har alltså kontakt med min man. Från flera olika håll, på flera olika sätt. Jag kommer tydligen att skriva en bok lite längre fram sägs det och enligt honom så ska jag vara öppen både här och i boken om att det faktiskt finns ett liv efter detta. Antar att det är som med allting annat vi upptäckt under vår resa igenom cancervård, läkemedel, biverkningar och tillskott. "Anna, det här bara måste du skriva med i bloggen för det här vet inte folk.” Han är även väldigt tydlig med att allt jag letade fram om alternativ medicin förlängde hans liv med ett år. Mer om allt han säger längre fram. 

Jag saknar honom varje sekund av mitt liv. Jag älskar honom till evigheten och förbi.