fredag, november 27

i Sverige förbjuder och försvårar vi

Vi ska återkoppla lite till det här med CBD-olja. Jag blev tipsad i en av de hälsogrupper jag är med i på Facebook om detta. Universitetet i Roskilde, Danmark har börjat forska i om CBD kan ersätta viss antibiotika. Något som borde vara väldigt intressant för alla nu när vissa bakterier börjar bli resistenta mot den antibiotika som används i sjukvården. Orsakat av att läkarna under en tid har skrivit ut antibiotika lite för frikostigt. Nu står vi inför faktumet att vi kanske i framtiden inte kommer kunna lösa problemet med resistenta bakterier.

Tänk så bra då att naturen kliver in och hjälper till. Och tänk så bra att man i vårt grannland ändå tittar på möjligheten. I Sverige förbjuder vi försäljning och försvårar för människor att ta egna beslut om sin hälsa.

Läs mer här. 

Men det finns ändå visst hopp. Nu i november kom ett beslut från EU's motsvarighet till Högsta Domstolen - CJEU angående produkter framtagna av laglig EU-godkänd industrihampa.

Domstolen slår fast att lagligt odlad industrihampa är en helt vanlig handelsvara, alltså varken narkotika eller jordbruksprodukt. De anser även att begränsningar av försäljning av CBD-produkter strider mot den "allmänna andan" i FN-konventionerna, som syftar till att skydda och främja människors hälsa. 

Läs mer om CJEU's beslut här. 

Jahopp. Kan vi avsluta debatten nu om att cannabis UTAN THC är narkotika? Jag upprepar mig själv nu när jag säger att CBD-olja är ett av det bästa kosttillskott du kan ha hemma. Enligt mig alltså. Det kostar en del, ja, men det är värt varenda krona. Det enda man ska se upp med är från var man köper det. Jag använder mig av Herb Med. Moder Natur är ett annat ställe som är bra. Man gör lite research, googlar ett par minuter och så har man oftast lite recensioner från andra att gå på. 

Något annat som också är helt fantastiskt för hälsan är skogen. Dit går jag varje dag för att hämta kraft. Promenaderna blir längre och längre eftersom jag oftast inte vill gå inomhus igen. Min man följer med mig. Han är alltid med mig. 

I'll be your legacy.
I'll be your voice.
You live on in me.
I love you.
I miss you.
I'll see you again.