måndag, september 21

när febern är stress

Jag börjar så smått vänja mig vid vårt nya liv. Där jag är sjuksköterska/personlig assistent/housekeeper/tonårsmorsa/egen företagare/danslärare/städare/chef. Jag har ca en minut tillgodo till mig själv per dag. Jag klagar inte. Jag gör precis vad som helst för att livet ska funka här hemma. Och om allt går som vi hoppas så ska saker snart bli lite bättre och min man lite piggare. Byte av smärtlindring, mindre illamående och en massa extra tillskott hoppas vi ska göra tricket. 

Dock har jag stött på ett problem. Psykogenisk feber. Det är feber orsakad av långvarig stress. Vanligt bland kvinnor som utsatts för stress under så lång tid att det nästan har blivit ett kroniskt tillstånd i kroppen. Den som börjat forska på detta är Dr. Takakazu Oka som i sin forskning sett att ångest, ilska, rädsla och nedtryckande av känslor kan påverka kroppstemperaturen. Utan att överraska er nämnvärt så kan jag ju sätta check, check, check och check på alla dessa faktorer. 

Jag börjar självklart leta mera. På Pub Med finns 74 artiklar publicerade om pshycogenic fever och det verkar som (jag har inte läst alla) att det faktiskt är något som är erkänt bland en liten del av läkare och forskare. Jag fastnar vid en grej som nämns i några av artiklarna. Vanliga febernedsättande läkemedel funkar inte på denna typ av feber, vilket jag upplevt när jag testat. Skulle kunna tänka mig att det beror på att den inte orsakas av några infektioner eller inflammationer, utan att orsaken till den är ett känslotillstånd i kroppen. 

Jag har haft två perioder av detta. En i våras och en i somras. I somras covid-testade jag mig. Negativt. Nu verkar det vara dags igen. Jag får feber. Strax under 38 grader. Inget mer. Jag känner lite i huden att jag har feber, men fler symptom än så på sjukdom finns inte. Men det är som att kroppen tar sista halmstråt för att få vila. "Hon verkar totalt ignorera mig så då gör vi så här istället så jag får lite lugn och ro äntligen." För självklart vilar man när man får feber. Just nu är det inte läge att ta en Ipren och jobba på

Om ni vill kan ni läsa mer om psykogenisk feber här och här. Tyvärr ganska tråkiga artiklar på engelska, men ändå intressant att läsa om man är intresserad. Och som jag skrev innan, om man är lika nördig på fakta om saker som jag är så är Pub Med en riktigt bra söksida för alla möjliga åkommor och läkemedel. Både för skolmedicinen och alternativt. Där kan jag lätt fastna i timmar. Jag vet, det har gått överstyr nu. Men det jag lär mig på vägen är guld värt.

En sensommardag i bodegan.
Också guld värt.