tisdag, juli 14

andens medicin

Dagens boktips från mig och jag tänker rekommendera den här boken till er utan att ens läst klart hela.

Andens medicin, skriven av Alberto Villoldo som är psykolog och medicinsk antropolog. Han har under 25 års tid studerat läketraditionerna hos Amazonas och Andernas schamaner. 

Om man är det minsta intresserad av naturens förmåga att läka kroppen, så ska man läsa denna. Faktum är att jag kommer börja om direkt efter att jag läst ut den. Jag har lärt mig så otroligt mycket som jag inte hade en aning om. Jag har även fått bekräftat att mycket av det vi gör och äter är helt rätt.

Jag lär mig om hur hjärnans neuronnät funkar och varför det alltid är lättast att dra samma slutsats som man alltid gjort. Den välkända tanken (typ att cellgifter är enda vägen att gå vid cancer) har en bred motorväg att färdas på i hjärnan, medan den inte riktigt lika inlärda tanken (att naturen faktiskt kan hjälpa dig) har en gropig liten kostig att ta sig fram på. 

Jag lär mig att melatonin förmodligen är det mest ursprungliga hormon som finns i universum och att till och med bakterier har det. 

Jag lär mig om hur viktigt det är att avgifta bukhjärnan från alla gifter. Hur fantastiskt det är med periodisk fasta eftersom kroppen då tar hand om cellavfall för att producera nya byggstenar.

Jag lär mig om kroppens dödsklocka som måste fungera för att apoptos (cellernas självmord) ska ske. Jag lär mig också om hur man kan hjälpa kroppen med det om det inte längre fungerar. Celler som inte vet när de ska dö blir som bekant cancer.

Jag lär mig om autofagi ("äta sig själv" på grekiska) och mitokondrier (cellernas kärnkraftverk). Hur viktigt det är att de skadade mitokondrierna elimineras för att främja bildandet av nya, friska mitokondrier. Även här läser jag om hur man bäst hjälper sin kropp med denna process.

Och självklart lär jag mig om supermat och supertillskott. Det mesta där är saker vi redan visste och använder oss av, men bekräftelsen är skön att få. Och det spelar ingen roll från vilken del av världen du får tips, eller vilken "del" av alternativt du väljer, det är i stort sett samma. Från en cancerklinik i Tyskland till schamanerna i Amazonas, de använder sig av samma. Det är gurkmeja, korsblommiga grönsaker, blåbär och andra antioxidanter, vitamin C och D, kokosolja, glutation, med mera, med mera... Det måste ju betyda något, eller hur? Att samma saker från naturen har använts i tusentals år runt hela jorden. Enkelhet och renhet, är några av de ord som kommer till mig. Hur mycket kemiska läkemedel finns det i läkemedelsbranschens hysteriska karusell? Hur sjuka måste vi bli av "mediciner" innan vi förstår att vända tillbaka till naturen?

Jag har som sagt inte läst klart boken än. Nästa del i boken heter "ur stillhet kommer pånyttfödelse". Inget kunde vara mer sant. Stort tack till vännen som tipsade mig om boken, det blev en fullträff. 

Köp den. Läs den. Läs den igen.