torsdag, juni 4

en vilja av stål

Att allvarliga kroniska sjukdomar alltid börjar i själen har jag skrivit om förut. Det tror jag stenhårt på. Det finns de människor som tar hand om sin kropp hela sitt liv, som motionerar, som äter sunt och som varken använder nikotin eller alkohol. Ändå blir de sjuka. Sen finns de som äter precis vad de vill, som väger för mycket och dricker alkohol i mängder samtidigt som de röker en festcigg. De klarar sig. Hur är det möjligt?

Själen. Det är i själen det börjar. Det är stress, trauman, depressioner, outredda konflikter eller oro över framtiden som drar igång allt. Sen tar kosten och allt det andra över och tillåter sjukdomen att få fäste i kroppen. Vi har alla cancerceller i kroppen som far runt, men i vissa tar kroppen hand om det på det naturliga sättet och i vissa så fastnar de och börjar växa till en tumör. 

I det här påståendet har jag så klart ingen vetenskaplig fakta att luta mig på, det här är helt och hållet min egen tro. Plus att jag under detta år träffat ganska många cancerpatienter och lyssnat på så otroligt många historier om hur deras sjukdom utvecklats eller hur de levde innan. Jag har suttit på läkarsamtal med läkare från skolmedicinen, jag har deltagit i gruppmöten med patienter och läkare från det komplementära/alternativa. Och så har jag läst. I timmar. Och jag har min uppfattning väldigt klar här. Ingenting kan läka i kroppen utan att först få ett okej från hjärnan. Kroppen styrs ju av hjärnan så att den helt plötsligt skulle gå emot hjärnan och börja reparera saker utan tillstånd, det händer ju inte. 

Så om allting börjar i själen så måste ju allting också kunna läka i själen? Men hur? Är det verkligen möjligt att hjälpa kroppen att läka med hjälp av tankens kraft? I mina ögon, ja. Att visualisera/meditera att din kropp läker kan hjälpa dig enormt. Jag blev så himla glad över att hitta en artikel som faktiskt beskriver hur detta är möjligt, OCH att det dessutom är baserat på vetenskapliga studier! Artikeln är ganska lång, men helt klart värd att läsa. Läs mer här.

Vill man lära sig mer om detta så rekommenderar jag verkligen dokumentären HEAL på Netflix. Där berättas det bland annat om Dr Joe Dizpensa, som skadades allvarligt när han blev påkörd av en bil under en triathlontävling. I olyckan skadades sex ryggkotor så allvarligt att läkarna sa att endast en omfattande operation skulle rädda honom från förlamning. Han bestämde sig för att testa något annat. Under två timmar varje dag så visualiserade/mediterade han att han lagade varje liten del av alla skadade ryggkotor. Han hade en så stark känsla av att kroppen kunde läka sig själv under hela tiden och efter nio veckor var hans ryggrad helt återställd. Något som ingen av hans läkare kunde förklara hur det gått till och något som borde varit omöjligt. Efter detta har Dr Joe Dizpensa dragit igång en hel del forskning, skrivit böcker och föreläser nu runt om i hela världen om hur du kan läka dig själv. Ett boktips är "Tänk dig frisk" av just Dr Joe Dispenza. Vill man så finns det mycket att googla eller kolla på Youtube om denna man.

Så hur viktigt är det då med ro i själen om du ska läka från allvarliga sjukdomar? Superviktigt, om du frågar mig. Det är därför det känns så bråttom för oss att komma iväg till cancerkliniken i Tyskland igen. Där kombineras alternativa cellgiftsbehandlingar, hypertermi och dropp av alla de slag med att även ta hand om dig som människa. Där blir du bemött med respekt oavsett vad du tror på och du behöver aldrig slåss för att bli lyssnad på. Istället är varenda samtal du har fyllt av pepp och styrka. SOM jag önskar att det vore fallet även här hemma. Här är det snarare tvärtom och ibland känns det som att läkarna här vill att du ska dras ned till absolut lägsta nivå möjligt. Att vara cancerpatient i Sverige idag kräver en vilja av stål plus ett gäng extremt positiva människor som stöttar dig, peppar dig och bär upp dig. Tyvärr kommer inte läkarna att göra det. 

Jag längtar så tillbaka.