onsdag, mars 3

första hjälpen

Alla vill vi ha ett starkt immunförsvar. Sjuk vill ju ingen vara. Ändå så är det väldigt få som överhuvudtaget ägnar en tanke åt på vilket sätt vi tar hand om vårt immunförsvar. Vårt samhälle främjar inte direkt ett starkt immunförsvar genom all stress, alla kemikalier som bryter ned kroppen och mat som knappt innehåller någon näring alls. Tvärtom. Vårt immunförsvar blir bara svagare och svagare. Människor blir sjukare och sjukare. Utan att vi egentligen tycker att det är något konstigt med det. In med mediciner istället som en quickfix.

Nu tror inte jag att allt går att undvika med ett starkt immunförsvar. Jag tror inte att jag kommer undan covid-19 genom att äta rätt vitaminer. Däremot är jag helt övertygad om att det kanske inte behöver bli en så svår infektion för kroppen att hantera om försvaret är starkt. Det finns ganska många studier gjorda som säger samma sak och vissa experter menar att riskgrupper borde få rejäla tillskott av D-vitamin just nu. Läs mer om det här.

Om man vill ge sitt immunförsvar "första hjälpen" just nu så är det C-vitamin, D-vitamin och zink som är de tre tillskotten som hjälper och stärker immunförsvaret allra bäst.

C-vitamin (askorbinsyra) har jag tjatat om här i snart två års tid. Superviktigt på alla sätt. En central antioxidant som stärker upp immunförsvaret. Men eftersom människan inte kan producera C-vitamin själv så måste vi få i oss den via maten eller tillskott. Och den dosen som rekommenderas av Livsmedelsverket är inte ens i närheten av vad vi behöver. Den funkar om man vill undvika skörbjugg, men inte för att hålla sitt immunförsvar starkt. Jag doserar efter min vikt. 1 g/10 kg av min vikt. Ett kryddmått är ca 1 g. Man ska även tänka på att sprida ut dosen över hela dagen eftersom C-vitamin inte lagras i kroppen. Den tar det den behöver precis just för stunden och låter resten försvinna ut ur kroppen. 

D-vitamin är något som vi här i Norden inte har tillräckligt av. Nästan ALLA har för lite. Kollar man på cancerpatienter så lider alla av D-vitaminbrist. Och av någon underlig anledning så har vi blivit livrädda för att överdosera D-vitamin vilket är i stort sett helt felaktigt. Visst, det går ju om man tar megadoser under väldigt lång tid, men varför ska man göra det? Jag har tagit 5000 enheter varje dag i över ett år nu och har inte åkt på någon D-vitaminförgiftning. Återigen så är den svenska rekommendationen för att undvika skörbjugg. Vill man fördjupa sig i hur viktigt det är med D-vitamin så läser man här. 

Zink är också en antioxidant och viktig för immunförsvaret. Där kan man variera intaget, allt mellan 30 mg - 90 mg är helt okej. Zink gör mest nytta i kroppen när du sover, så jag tar alltid mitt zink innan jag går och lägger mig. Brist på zink kan ge allvarliga följdeffekter i kroppen, bland annat ökad infektionskänslighet och nedsatt kognitiv förmåga. 

Så dessa tre tillskott känns som en absolut nödvändighet för mig just nu. Och nu vet jag att jag väl kommer få en knäpp på näsan av karma för att jag säger det här, men sen vi fick min mans cancerbesked och jag började lära mig om hur viktigt det är med kosttillskott så har jag inte varit sjuk en, enda dag. Inte fysiskt i alla fall. 

Solen hjälper dig bara en bit på vägen just nu.