onsdag, maj 30

ett skepp kommer lastat med pepp

Varför har jag en blogg? Varför väljer jag att skriva om att jag är en HSP? 

Svaret är enkelt. Jag träffar dagligen massor av tjejer och killar i och med att jag äger en dansskola. De här kidsen är i alla olika åldrar och former. De är ju precis som alla andra kids väldigt bekymrade över att passa in. Att duga. Att absolut inte sticka ut. 

Jag önskar att någon hjälpt mig att inse att jag inte är konstig på något sätt. Nu hade i och för sig begreppet HSP inte ens uppfunnits när jag var tonåring (alltså, fasiken vad jag börjar bli gammal), så att hjälpa mig med det var ju lite svårjobbat. 

Idag är begreppet HSP ganska välkänt ändå och min uppfattning är att ju tidigare man lär sig om sig själv desto bättre. Så om jag kan stötta och peppa (även om det bara är genom min lilla stenåldersblogg) så vill jag så väldigt gärna göra det. Det finns nog inte många som behöver det mer än våra tonårskids idag. 

Man är inte konstig bara för att man inte tänker riktigt som alla andra. HSP är ett personlighetsdrag som gör att man tänker, känner och reagerar på ett annat sätt än de flesta. Nu när jag har lärt mig mer och vant mig vid tanken, så gillar jag faktiskt att jag är HSP. 

1. Jag kan bli OTROLIGT berörd av en fullmåne. Mycket bättre än att knappt se den. 

2. Jag pratar med mina katter som om de vore människor. Hysteriskt roliga konversationer. 

3. Du kan ALDRIG ljuga för mig. Mindre roligt för en tonårsson. 

4. Jag vilar. Något de flesta borde göra mera. 

5. Jag klarar inte av gnäll. De flesta runt mig har insett att jag inte är rätt människa att beklaga sig inför om en öm tå, träningsvärk, äcklig mat i skolan eller dåligt wi-fi. (”Buhu, do you want a tissue?”) Ge mig ett riktigt bekymmer och jag lovar att lyssna, peppa och stötta allt jag kan. 

6. Om jag släpper in dig i mitt liv som en vän så är det for life. Annars skulle du inte blivit insläppt från första början. 

7. Jag kan sitta vid havet i timmar. Något de flesta borde göra mera. 

8. Jag är en helt öppen bok. Vill du ha ett rakt, ärligt svar eller åsikt så lovar jag att du får den av mig. Ärlighet varar alltid längst. 

9. Jag NJUTER så fullkomligt av god mat eller en vacker blomma. Varje solupp/nedgång är helt FANTASTISK! 

10. Här kommer alla känslorna på en och samma gång. Nu när jag lärt mig hantera de flesta utbrott av både glädje och sorg så är det helt okej. Ett gott skratt förlänger livet och att gråta ut rejält kan faktiskt hjälpa själen att rensa ut. 

Så tillbaka till hur jag började. Jag skriver om HSP här för att pusha, peppa och stötta de som tror att det är nåt fel på dem när de egentligen är HSP. Det är inget fel på oss. Vi är bara kick-ass-highly-sensitive-person. What’s your superpower?