söndag, augusti 6

vem är du?

Vem är du och varför tror du att du har rätt till min kropp?

Det finns så många fantastiska män i världen. Fantastiska, starka, rättvisa och goda män. Jag vet, jag är gift med en. Tidigare i mitt liv valde jag att få en son ihop med en annan.

Men tyvärr är ju verkligheten inte enbart så. När jag precis hade fyllt 20 träffade jag en kille som misshandlade mig psykiskt. Som talade om för mig hur värdelös jag var och hur tacksam jag skulle vara över att han "tog hand om mig". Samtidigt som han tyckte att han hade rätt till min kropp närhelst han kände för det.

I tidig tonår stod jag med min cykel och väntade på grönt ljus när en främmande man stannade bredvid mig. Han böjde sig fram och smekte mig över brösten. Som om det vore den mest naturliga saken i världen.

Vem är du och varför tror du att du har rätt till min kropp?

På väg hem från konfirmationsundervisningen blev jag och en kompis stoppade av en främmande man som erbjöd oss 500 spänn för att följa med honom hem. "Kom igen nu tjejer, lättförtjänta pengar ju."

Jag kan nog inte ens räkna de gånger jag varit ute med tjejkompisar för att ha roligt och fått en hand uppkörd i skrevet eller rumpan smekt. Främmande män som tycker "mäh va fan, du får ju ta det som en komplimang".

Vem är du och varför tror du att du har rätt till min kropp?

Det räcker nu och det är där alla dessa fantastiska, starka, rättvisa och goda män kommer in i bilden. Jag tror inte att ni förstår hur stor skillnad ni skulle kunna göra? För det finns inget som är värre för en osäker man än att bli dissad av en stark man. Vi kvinnor skriker oss hesa varje dag över det här och de enda som hör oss på riktigt är andra kvinnor.

Så hjälp oss i det här. Säg ifrån mot respektlöshet, våld och orättvisor. Stå upp för din fru, flickvän, vän, syster, mamma, dotter, bonusdotter eller framtida dotter. Börja nu.

Vem är du och varför tror du att du har rätt till min kropp?