onsdag, augusti 16

det var ju fan bara ett skämt

Min fina vän i USA har låtit sin hemsida bli en plattform för misshandlade kvinnor att berätta sin historia. Jag tycker alla borde ta sig tid att läsa. För det handlar inte om att det är så synd om kvinnor och att vi vill skapa en bild av män som monster. Det handlar om att vi faktiskt måste förstå att misshandel i hemmet pågår varje dag, hela tiden och hos många fler än vad vi någonsin kan tro. Det handlar om att vi nog egentligen inte kommit så värst långt i det här med ett jämlikt samhälle. Innan ALLA förstår det och är med på tåget, kommer vi heller inte kunna göra något åt det.

Så jag kommer fortsätta att tjata. Jag kommer fortsätta vara den där obekväma människan som petar en i sidan med en massa åsikter och funderingar som kanske inte alltid är det man vill höra. För det är ju det som är grejen, det här är lite obekvämt för vissa (män) att höra. De skruvar lite på sig och tycker att "va fan, måste det alltid vara så himla PK, det var ju fan bara ett skämt!" när någon drar ett sexistiskt skämt eller kallar en kvinna för kärring eller ännu värre. Nej, det var det inte, det var en tillåtelse från er att bara låta allting få fortsätta.

Nu klickar ni in på SunnySoul Coach och läser om hur verkligheten faktiskt ser ut för så väldigt många kvinnor. Helenas egna historia om sin tid hos en misshandlande make kan ni läsa här. Någon gång kanske jag känner mig redo för att dela min historia också.